Duitsland Heidelberg

Leonardo Walldorf Heidelberg 4*

Door regio Oost-Brabant

Helaas, deze periode is geannuleerd!

Heidelberg is voor velen de meest romantische stad van Duitsland, omringd door wijngaarden en bossen en met een kasteelruïne hoog boven de stad. De typische sfeer van deze stad oefent nog steeds een enorme aantrekkingskracht uit op de duizenden toeristen die haar jaarlijks bezoeken.

Natuurlijk staat er een uitgebreid bezoek aan Heidelberg op het programma; een namiddagwandeling door het oude centrum, een bezoek aan het slot, een boottocht op de Neckar en voldoende vrije tijd om te genieten van deze fantastische stad.
Culturele hoogtepunten zijn een wandeling door de stad Speyer met zijn beroemde dom en crypte, sinds 1981 Unesco Werelderfgoed.

Worms staat bekend als de “Stad van de Religies”. We gaan op verkenning naar wat de Joden, de Protestanten en de Katholieken ons hebben nagelaten.

Nog een parel op de Unesco Werelderfgoedlijst is de Abdij van Maulbronn, het best bewaarde middeleeuwse monastiek complex ten noorden van de Alpen. In Schwetzingen bezoeken we de prachtige Schlossgarten, een mengeling van een Franse en Engelse tuin. We ontdekken diverse kleine gebouwen, mooie fonteinen, kleurige bloemperken en talrijke beelden.

En al deze highlights wisselen we af met bezoeken aan bekoorlijke typische Duitse stadjes, waar het gezellig flaneren is tussen de oude vakwerkhuizen zoals in Mosbach en Bad Wimpfen.

Programma

Dag 1 - Heidelberg Walldorf

Busrit naar Walldorf voor verblijf in Hotel Leonardo Heidelberg ****
Middagstop in Montabaur. Korte wandeling doorheen het stadje, bekend om zijn slot en de schoennijverheid.

Lunch in het centrum van de stad.

Dag 2 - Worms

Bezoek aan de Keizerlijke Rijksstad Worms. Stadswandeling met als thema “Stad van de Religies”. Op een wandeling doorheen het historische centrum ontdekken we naast de bijzonderste bezienswaardigheden de Joodse begraafplaats en Synagoge, het Lutherdenkmal en de Dreifaltigkeitskirche, en de romaanse Dom St.Peter.

Lunch in het centrum en in de namiddag bezoek aan een wijndomein met “Weinprobe” en mogelijkheid tot aankopen.

Dag 3 - Schwetzingen en Heidelberg

Vrij bezoek aan het prachtige Slotpark van het Schloss Schwetzingen, een mengeling van Franse tuin en Engelse landschapstuin van liefst 78 ha, getooid met mooie beelden en romantische tuinoptrekjes.

Lunch in het centrum van Schwetzingen.

In de namiddag ontdekken we op een stadswandeling het oude centrum van Heidelberg met zijn voornaamste bezienswaardigheden. We komen beslist onder de indruk van deze charmante Altstadt en genieten erna van vrije tijd in het centrum.

Dag 4 - Speyer en Maulbronn

Een rijkgevulde dag met historische inslag!

In de voormiddag brengt een stadswandeling ons doorheen de mooie Altstadt van Speyer, maar een hoogtepunt is beslist een bezoek aan de Dom (Werelderfgoed van de Unesco) met zijn keizerlijke crypte, in originele staat bewaard gebleven, een van de mooiste van heel Duitsland.

Lunch in het centrum van de stad.

In de namiddag duiken we nog verder het verleden in met een bezoek aan de Cisterciënzerabdij van Maulbronn, eveneens Werelderfgoed van de Unesco. Ze werd in de 12de eeuw gesticht en is heel goed bewaard gebleven. Een plaatselijke gids troont ons mee doorheen de site waarbij we een heel goed beeld krijgen hoe de monniken hier eeuwenlang leefden.

Dag 5 - Mosbach en Bad Wimpfen

Ter afwisseling plannen we een rustige dag waarop we de typische stadjes vol vakwerkhuizen, waar Duitsland voor gekend is, opzoeken.

De voormiddag brengt ons naar Mosbach aan de oostrand van het Odenwald. Na een korte stadsverkenning is daar ook de middaglunch voorzien. In de namiddag staat Bad Wimpfen op het programma. Dit versterkt stadje bestaat uit twee delen : “Bad Wimpfen in Tal” bekend als kuurstadje, en “Bad Wimpfen am Berg” , onze bestemming, dat zijn middeleeuws karakter goed heeft bewaard. We flaneren door de bochtige straatjes met hun fraaie vakwerkhuizen die de charme van het stadje uitmaken.

Dag 6 - Heidelberg en Neckargemünd

Terug naar Heidelberg voor een uitgebreid bezoek aan het romantische Schloss, de ‘beroemdste slotruïne van de wereld’!

We nemen de Bergbahn die ons in enkele minuten afzet aan het Slot. Tijdens een wandeling doorheen de site bezoeken we het Apothekenmuseum en het Reuzenvat (inhoud 295.000 l) met zijn bewaker Perkeo.

Na een lunch in het centrum schepen we in voor een boottocht op de Neckar naar Neckargemünd, een gezellig stadje aan de oever. Na een ontspannende wandeling schepen we terug in voor de terugtocht naar Heidelberg waarbij we volop genieten van de beboste heuvels met de ruïnes van kastelen op de toppen.

Dag 7 - Terugreis naar Leuven

Op de middag houdt de bus halt in Bernkastel-Kues. We verkennen het beroemde stadje aan de Moezel en nemen er onze middaglunch.

Na een laatste halte in Barchon sluiten we in Leuven deze mooie reis af.