Oostenrijk Donauradweg

Verschillende hotels in 3* en 4*

Door regio West-Vlaanderen

De Donauradweg is de meest populaire fietsroute van Europa en blijft steeds tot de verbeelding spreken. Onze tocht gaat stroomafwaarts en volgt de loop van de Donau op Oostenrijks grondgebied. Onderweg pikken we enkele culturele, historische en toeristische bezienswaardigheden mee zodat dit een heel verrijkende maar toch amusante en rustige fietsvakantie wordt.

Geen ander deel van de Donau heeft zo’n breed spectrum aan landschappen en historische attracties. Stille dalen, lieflijke dorpjes en steile wijngaarden wisselen elkaar voortdurend af.

Deze tocht is voornamelijk vlak en we gebruiken bijna uitsluitend geasfalteerde en bewegwijzerde paden waardoor het aangenaam fietsen is langs de Donau. De bus brengt ons tot in Passau en vandaar fietsen we elke dag 45 tot 60 km. Het traject is makkelijk haalbaar voor elke gematigde fietser daar we stroomafwaarts fietsen.

Kom mee en laat je verrassen in Passau, Linz, Bad Kreuzen, Melk, Krens, Wenen & Würzburg

Programma

DAG 1: TIELT - PASSAU
Vertrek 's morgens vroeg vanuit Tielt. Met onze comfortabele autocar maken we vandaag de verplaatsing naar Passau. Onderweg vrije halte voor koffiepauze en middagmaal.
We verblijven in het IBB HOTEL PASSAU SÜD*** in Passau, de stad aan de samenvloeiing van de Donau, de Ilz en de Inn.

DAG 2: PASSAU - LINZ (ca. 45 km fietsen)
Na het ontbijt rijden we eerst met de bus tot in Jochenstein. Hier worden de fietsen uitgeladen en starten we ons fietsavontuur langs de Donau tot in Aschach. Hier wacht de autocar ons op  voor transfert naar de volgende halte, Linz, de hoofdstad van Opper-Oostenrijk met een schat aan historische gebouwen en een unieke pestzuil.
Avondmaal en overnachting in HOTEL SCHILLERPARK****.

DAG 3: LINZ – GREIN/BAD KREUZEN (ca. 60 km fietsen)
Ontbijt in het hotel.
Door een prachtig rivierenlandschap fietsen we via Enns tot in Grein. Dit stadje is gekenmerkt door haar veelvoud aan barokke gebouwen.
Avondmaal en overnachting in SCHATZ.KAMMER BURG KREUZEN BETRIEBS GmbH***.

DAG 4: GREIN/BAD KREUZEN – MELK/EMMERSDORF (ca. 55 km fietsen)
Vandaag fietsen we doorheen het indrukwekkende landschap van de Strudengau tot in de Wachau. Via enkele charmante stadjes en mooie landschappen bereiken we in de loop van de namiddag Melk, beroemd om zijn barokke abdijkerk. Samen met een gids bezoeken we enkele schitterende zalen. De abdijkerk en imposante bibliotheek met meer dan 70.000 werken getuigen van de geestelijke rijkdom van de Benedictijnen.
Avondmaal en overnachting in HOTEL SCHWARZER BÄR****.

DAG 5: MELK/EMMERSDORF - KREMS (ca. 40 km fietsen)
Vandaag staat onze fietstocht in het teken van de wijnbouw. Na het ontbijt doorkruisen we de Wachau met aan weerszijden van de Donau kastelen, abdijen, boomgaarden met de lokale specialiteit, nl. de marillen. Kortom, één van de mooiste gedeeltes van het traject. We passeren bekende stadjes zoals Spitz, Weissenkirchen en Dürnstein.
Avondmaal en overnachting in ARTE HOTEL KREMS****.

DAG 6: KREMS – TULLN - WENEN (ca. 30 km fietsen)
Na het ontbijt vangen we het laatste traject van onze Donauradweg aan. Dit betekent echter nog niet het einde van onze reis. We fietsen nog een 30-tal km tot Wenen, één van de mooiste steden van Europa, waar we meteen kennismaken met de schoonheid van de binnenstad.
Intrek in HOTEL ROOMZ VIENNA PRATER **** voor avondmaal en overnachting.

DAG 7: WENEN – omgeving WÜRZBURG
Uiteraard profiteren we nog even van wat Wenen te bieden heeft. Na het ontbijt verplaatsen we ons naar Schloss Schönbrunn voor bezoek. Dit paleis met prachtig park is een waardige tegenhanger van Versailles. We doorlopen enkele prachtige zalen en sluiten af in de tuin met o.a. een mooi panorama bij de Glorietta. Omstreeks het middaguur vangen we de terugreis aan. Tussenovernachting in Duitsland.

DAG 8: omgeving WÜRZBURG - TIELT
Terugrit en thuiskomst omstreeks 21u.